Forfatterskolegebyrsnødvendighedssnak


Hurtig opsummering/nedskrivning af en late-night fuldemands-samtale-diskussion fra i går aftes:




Jeg forestiller mig, at der sidder en del unge mennesker rundt omkring på den jyske hede og på diverse caféer i indre København og sveder over den ansøgning, de har tænkt sig at aflevere til Forfatterskolen inden d. 1 marts. Og når de er færdige med at svede over ansøgningen, kan de så svede lidt ned på de 400 kr. de skal betale i gebyr, for at blive taget i betragtning som potentiel forfatterskole elev anno 2012, mens der er andre, der sveder over, hvorfor det lige præcis er, at FS er den eneste (jeg retter lige mig selv - sammen  med kunstakademiet selvfølgelig) statsstøttede (!) uddannelse, der tager et gebyr for at søge ind. Jovist, det kræver timer, det kræver kompetente vurderinger, det kræver et eksternt udvalg, det kræver mange ting, der kan argumenteres for at være valide grunde til at få folk til at punge ud. Og det betyder ikke mindst, at væsentlig færre søger ind. Og jo færre der søger ind, desto mindre dårlig prosa og poesi skal der bandes over i lærergruppen og udvalget. Spørgsmålet er så, kan man angribe det fra en anden vinkel, kan man i stedet specificere ansøgnings-kriterierne, så ansøgeren vil blive mere bevidst om, hvorvidt han/hun har de nødvendige skills og ikke mindst den nødvendige forståelse for hvad FS vil med deres optagelsesproces.  For hvad med Jesper fra Vejle, der bare er helt pjattet med at skrive om magiske sværd, Jens der aldrig har set skyggen af talent og Gunhild fra Bogense, der allerede har udgivet fire digtsamlinger på sit hjemmeforlag? Er det ikke synd, at de skal spilde 400 kr. på at søge ind, uvidende om, at det er en skole, der ikke er interesseret i fantasy, talentløshed og færdigudviklede forfattere? (proof me wrong) Er det ikke synd, at de ikke ved mere om, hvad det kræves fra deres ansøgning, at de ikke ved mere om hvorfor og hvordan de skal kunne forklare, hvorfor lige netop de vil passe ind på Forfatterskolen? Det er jo ikke nogen hemmelighed, at der søges talenter, der stadig kan udvikles på, talenter der stadig er ved at blomstre, forfattere der er interesseret i at bryde med genrekonventioner og poeter der kan introducere en ny vinkel, et sprog og en stilistik, der er interessant at arbejde med. (Tro mig, jeg synes det er en glimrende linje og hvis det stod til mig burde man fængsles ved brug af magiske sværd som tekstmateriale, men ok, hvad er en mand uden hans sværd)


Nej, det ikke rigtig synd og jo, Gunhild, Jens og Jesper burde læse deres aviser, deres blogs, deres bøger og holde sig opdateret om ny dansk litteratur og nok især den, der kommer ud fra FS, for at skabe sig et billede af hvilken linje, der lægges. I en kultur, hvor informationer er tilgængelige som aldrig før, er det selvfølgelig ens pligt at opsøge dem, før man skriver en sådan ansøgning. Det er ikke synd, men det er til gengæld ærgerligt og lusket, at man (hvad enten det er skolens eget tiltag eller UM’s) opkræver et gebyr for at frasortere dem, det er et kedeligt træk fra en skole med så mange gode og kreative kvaliteter og jeg forstår ikke nødvendigheden af et sådant kapitalistisk og ukreativt indgreb, når man ligeså vel kunne skrive tre linjer (uden at blive dogmatisk) om, at Forfatterskolen er en institution, der ser potentiale i at udvikle et talent og ikke cementere det som et faktum, at det er en institution, der ikke går efter bestselleren, men det bedste værk, det bedste sprog, den personlige stil. Jeg ved ikke, hvad der kunne skrives, men det er jeg sikker på, at man kunne bruge et par 400 kronesedler fra i år, på at finde ud af.