Tankestrøm om Sult og tykke piger

Hun sagde, at Knut Hamsun's orgasmisk-psykologiske undergangsroman Sult var ligegyldig og jeg sagde til hende, at hun kunne smutte tilbage til Jane Austen-land med hendes passion for plotfikserede romaner om sociale vilkår og kedsommelige kærlighedsfadæser og jeg sagde, at måske skulle hun ikke spise det stykke kage alligevel, måske havde hun allerede spist et stykke for meget og måske skulle hun gå en tur i det gode vejr og måske var det derfor hun havde så svært ved at relatere til en roman om de psykologiske konsekvenser ved at sulte, eller det sagde jeg ikke, men jeg tænkte det meget voldsomt og jeg ville ønske jeg havde sagt det, eller måske ikke det sidste, men måske alligevel, sådan er man jo så irrationel og misantropisk inde bag facaden og vi snakkede om hvordan den var dekadent på en anden måde, nærmest realistisk eller naturalistisk med dens benævnelse af vejnavne og dens genkendelige omgivelser, men stadig mindfucking og også om hvordan den kommenterer på Kafka's Sultekunstneren' og parodierer idéen om den lidende artist og forestillingen om kunstneren som forudbestemt til at dedikere sit liv til kunsten og enten at melde sig ud af samfundet eller blive meldt ud og den romantiske ide om, at inspirationen kommer fra en slags åbenbaring eller eufori som i Coleridge's Kubla Kahn, hvor hele teksten er brygget på en opiumrus og Hamsun's karakter siger fx.: 'Jeg var ikke i tvivl om at han ville finde ud af, at jeg ventede på at inspirationen skulle komme. Og hvorfor skulle den ikke komme, måske ville den endda komme snart?' og så ned i byen og solen der brænder og der skal købes ting man kan grille og der er kinesere der tager billeder og franske skolepiger der råber i uniformer (og her tænker jeg på Kliché) og der er lidt mere irrationalitet og lidt flere fordomme i luften og man føler sig som et bedre menneske og man ved at det må man ikke tænke, men man føler alligevel, at det er rigtigt og at man er bedre og ser bedre ud og spiser bedre og så ind i supermarkedet og intet er på tilbud og de har ingen purløg og alle køber readymade og jeg køber 24 øl og i alt bliver det 30 pund og det er vel også irrationelt som da jeg sagde det til pigen om kagen, eller det jeg tænkte så højt, at hun forhåbentlig kunne høre det og nu ud i solen og spise chips, jeg er alligevel ved at være sulten og jeg tror det er godt, at man kan få overtræk i dag, så man ikke behøver at sulte og jeg tror også, at det er irrationelt at have et overtræk og drikke øl og spise kage.