Vilde ting

Jeg er stødt på lidt for mange vilde ting på det seneste til at kunne lade det gå stille hen:


Knut Hamsun: Sult
En skræmmende (nærmest pervers) og intens psykologisk beretning om en ung mand, der vader Oslo's gader tynde og kæmper mod hans stolthed, hans indre dæmoner, hans sult og ikke mindst hans eksistensberettigelse. En skildring af en flugt fra samfundet uden nogen steder at flygte hen, skrevet retrospektivt i datid, men med et 'jeg', der konstant flygter ind i historien og fortæller den fra 1. person. En rejse mod et møde med Dostojevskijs kældermenneske. En vild roman, der stiller din sult. Mod alt.

holdet.dk
Jeg ligger nummer 31 samlet ud af 11.000 deltagende hold i Superliga Manager dysten, fordi jeg i mangel på bedre købte HB Køges midtbanespiller Nicolai Madsen, der nu har scoret to mål i to kampe. Radikalt.


Pirandello: Six characters in search of an author

En familie på 6 dukker uplanlagt op i teatret, mens instruktøren er ved at gennemgå en scene af Pirandello's seneste stykke, de har en historie, de leder blot efter en forfatter og forstår ikke, hvorfor andre skal spille deres roller - når nu de er blevet født ind i en rolle. Et genialt, tragikomisk, eksistentialistisk, meta-drama langt forud for dets tid.

Skønlitteratur på P1
I SL's seneste udsendelse er der, (udover et lidt dræbende portræt af en digitalisering af kvindelitteratur (og her tænker jeg opsætningen, ikke indholdet)) et fint portræt af Arild Batzer, ejer, distributør og eneste ansat ved mikroforlaget Batzer & Co., der blandt andet fortæller om sine fiaskoer og succeser, om at han græder når Ida synger i X Faktor og om hvordan en forlæggers eneste midler bør være blyant, viskelæder og en hotline til omverdenen.

Trailer til 'On the Road'
Bedøm selv her, jeg tripper, tænker dog alligevel, at det kan gå begge veje.

Lasakka 
Min seneste gastronomiske opfindelse (siger jeg, indtil jeg finder ud af at syvhundrede madbloggere sikkert allerede har fundet på det, indtil videre har jeg kun fundet en asiatisk cykelhandler af samme navn): Lasagne møder Moussaka. 

100 Danish Poems
Jeg faldt over Bredsdorff og Mais antologi (på et Engelsk uni-bibliotek) over danske digte. Alt fra Skammelsøn over Grundtvig, Andersen, Laugesen og til sidst og nærmest konkluderende optræder Naja Marie Aidt's Fjerde april ogtaget i betragtning af, hvor svært det er at oversætte især rytmen af det danske sprog i lyrik og poesi, synes jeg John Irons har gjort et helt ok job. Her er oversættelsen af Tom Kristensens 'Angst':




Human angst has dominion that's Asian.
It's matured during immature years.
In my heart it's daily sensation,
as if mainlands each day disappear.

But my angst must be turned into longing,
into visions of dread and distress.
I have longed for mid-ocean disasters
and for wanton destruction and death.

I have longed for great cities on fire
and for races in flight's headlong surge,
for break-ups the whole world was cursed by
and an earthquake that's known as God's scourge.


(Kristensen, 1930)