afmedhovedet #2

Jeg synes der er langt mellem de lyriske orgasmer i den danske musikverden og jeg vender derfor ofte tilbage til gamle travere som Nikolaj Nørlund og Mikael Simpson (jeg ser endda mig selv falde for den 'nye' danskhall/hiphop bølge og dens forfriskende tilgang til det danske sprog)  fordi de har en tidløs poetisk tilgang til musikken, som meget andet dansk musik lider af mangel på, hvor uoriginale tekster drukner i akkorder og ikke for lov til at træde frem, måske fordi de ikke har berettigelse, fordi de er nedprioriteret og fungerer som et supplement til lydsiden, fordi de er en nødvendighed for at skabe et fuldendt musikalsk univers, nærmere end et element, der fungerer på lige fod med instrumenterne (hvorfor tvinge stakkels ord ind, der alligevel ingenting har at fortælle?). På det sidste har der dog været lys for enden af tunnellen, en tunnel der går direkte ind i hovederne på en samling flotte fyre (jeg har tidligere nævnt dem i en post) fra fyn og kbh, samlet under musikkollektivet AFMEDHOVEDET (hvor alting er gratis fucking gratis. Udover det aggressivt kærlige dansksprogede univers præsentereret af fx Synd & Skam og de instrumentale skovture (de gode af dem, ikke dem fra biologitimerne) guidet af DJ Dark, tager størstedelen af min forelskelse udgangspunkt i de engelsksprogede tekster af First Flush og Forgiver Forever, der begge ledes an af forsanger Jonathan Carstensens elementære dog geniale tekstunivers. Midt i FF's postpigepunkede vildskab støder man i 'Galaxies' på fængende linjer som 'the young are old / and the old are oldere / who should we trust / with the same age / on our shoulders og i 'Holy': 'if night is a telephone / who will call you / i will / our future god / our heroin heart'. På Passive/Aggressives blog (hvor der også ofte uddeles rosende ord til kollektivet) kan man desuden høre Forgiver Forever's nye udgivelse 'My Mythology' (og hente den gratis), der læner sig længere op af Cave og Cohen, med nok et af mine yndlingsnumre for tiden, 'The Replacements', hvor teksten er som følger (iflg. min aflytning): 



i wasted my youthlooking for someone
looking for someone
someone new
someone who'd be you
but whatever
speed is cool

i'll have to find a new you
and a new replacement
for the replacements
cause i can no longer hear college radio
since i dropped out of school
since i thought you were cool
since you broke my heart
it's been ceasing to start again
but whatever

speed is cool

Bonusinfo: Afmedhovedet spiller koncert i Århus på lørdag d. 9 juni