vi er alle fucking gesamtkunstwerk'er


var til foredrag i går på cinemateket ang et projekt med navnet 'gesamt' i forbindelse med copenhagen art festival, et filmprojekt, med mulighed for indsendelse af video-art-thing på fem minutter inspireret af lars von trier udvalgte benspænd, eller nærmere betegnet, inspirationskilder, eller endnu nærmere betegnet: udfordringer: joyces ulysses, strindbergs faderen, maleri af gaugain, stadtarchiv nürnberg af speer, dansevideo med sammy davis jr og allegreto ben moderato symfonien af cesar franck. som udgangspunkt interessant og først var der et oplæg fra et menneske fra SDU, der arbejder på et doctorat om gesamtkunstwerk'et, også som udgangspunkt spændende, dog fornærmende dårligt præsenteret, alligevel dog spændende at få uddybet linierne fra wagner til hitler jvf den fælles forståelse af kunst, at kunsten skal skabe folkelig samhørighed, hvor linierne udhviskes, dvs en slags ensretning og det var det wagner præsenterede med hans nye festsal, hvor alle pladser var ens (næsten, det var trods alt kongen der sponsorerede, da det skulle være gratis entré), at trække linier til nutiden haltede det dog med og derfor var det også tilpas svært at se gesamtkunstwerk'et som inspirationskilde til projektet 'gesamt', men ok, det er noget med at samle 6 udvalgte værker og klistrer dem sammen, noget som instruktør jenle hallund står for, en energisk og entusiastisk kvinde, der måske-ironisk erklærede hende selv som kunstneren bag det eventuelle resultat, der skal affødes af projektet, alligevel fornemmede man en snært af knap så meget ironi, mere storhedsvanvid og da hun skulle svare på spørgsmål om mulige indsendinger foreslog hun fx noget så originalt som en dramatisering af gaugains maleri eller en kønsrolle polemik med udgangspunkt i strindberg og allerede der giver hun udtryk for en linie, som det vel som kunstner ikke er interessant at arbejde hen mod, som lil sagde, hvis hun lavede en fem minutters kunstfilm om hvad som helst, ville hun kunne klippe den synder og sammen og bruge 10 sekunder til et samlet værk om kønspolitik, jeg tror jeg var enig og så var det op på cyklen og ud på loppen for at se ruth ewans præsentation af cajsa lund, en musikarkæolog, aldrig har jeg mødt en så intens ældre kvinde, forklare mig, hvordan flintesten kan lave musik og først var det warm up, en halv times langt popnummer med the peat bog boorach band i samarbejde med af med hovedet kollektivet, som var derfor vi kom, og på cyklen derhen snakkede vi om kreditering som kunstner og dogmerne i dogma95 og ville det være fair overfor sig selv og ens kunstneriske 'paradigme' at skabe et kusntværk i forbindelse med 'gesamt' og ikke blive krediteret og skal man altid krediteres, handler det ikke om at få kunsten frem først og fremmest og bør man ikke, sagde lil, som kunstskolestuderende vælge projekter fra og til i takt med at man skaber sig et virke og nogle dogmer for den kunst man laver, bør man altid på komprimis og er vi alle fucking gesamtkunstwerk'er og ja svarede jeg til det første og nej til det andet og måske til det sidste og alligevel var jeg ikke enig i at noget kunst skal forbeholdes 'uddannede' kunstnere eller folk med 'skills', for det er vel automatisk det der sker i udvælgelsesprocessen, først er det demokratisk og så vælges de svage fra og sådan må det jo være, elitært på den måde, synes at the peat bog boorach band og af med hovedet var fedt, synes cajsa var interessant og syret og anderledes og er glad for at vide mere om hitlers forhold til wagner, tror jeg kan bruge det. til noget