cykelstjæleri i retrospektiv


kører med toget fra århus til københavn og toget det holder mange steder. det holder i skanderborg og i ringsted og toget holder også i valby. jeg har en cartedor plastic box med kartoffelmoslåg, kødsovs og kartoffelmos, men ingen gaffel til at spise det med. overfor mig sidder en mand i neongule sneakers, han hører 'watch the throne' så højt i sine headphones at alle andre kan høre det. toget tager en evighed. evigheden tager en håndfuld af kims nødde- og rosinmix. klokken er 00.12 og klokken bliver 00.13. og klokken ved at vi kun er i nyborg. jeg ved at der var en risiko ved at jeg parkerede cyklen på banegården inden jeg tog afsted, har gennemgået risikoen i mit hoved flere gange. og har tænkt på ordet risiko og hvis man delte det op, hvordan det ville få en anden betydning. ris i ko. det er ikke så sjovt at skrive, ikke så sjovt som det var at tænke. jeg fylder tre klapsæder og ligger ned så lang jeg og det er ikke særlig langt. ikke ift andre mennesker eller ift toget. jeg hører kurt vile og forgiver forever og jeg ligger ned i toget. jeg hører blow my high. toget er forsinket og jeg stiger ud af det. banegården er fyldt med gymnasieelever på vej til steder hvor gymnasieelever tager hen. det gør man her på banegården og alle kender destinationen og ingen ved hvordan man når den. jeg går hen mod min cykel og det føles underligt at jeg ved den er væk før jeg ser at den er væk. og den er væk som jeg vidste det og som jeg vidste at jeg ville vide. tager mine headphones af og råber lidt af de hjemløse selvom det ikke er deres skyld. og selvom det er mørkt og jeg måske ikke i virkeligheden kan se at den er væk. men den er væk, cyklen, og de hjemløse er der stadig og det er ikke deres skyld. og det er heller ikke ib michaels skyld, han var der ikke. og jeg har lyst til at sende dårlig karma videre, tænker jeg, mens jeg slentrer op ad istedgade som en sørgelig sang. men jeg gør det ikke og det bedste måde at hævne en stjålet cykel må være at købe en der er flottere og tænke hehe du har min gamle tohjulede med dårligt bagdæk din lort og nu har jeg en anden flot en der skinner sølv og så behøver jeg ikke tage 5a'eren og have lyst til at dø og så vil jeg tænke på den her video med bat for lashes når jeg skal ud og køre selvom jeg ikke er en pige men kunne have været det. what's a boy to do when he loses his bike





Bat for Lashes from Adam Bracegirdle on Vimeo.