onsdag 121212: internet ærlighed afhængighed



vågner kl 10.36 selvom jeg troede min lillebror ville vække mig kl 09. han var stået op kl 08 og faldet i søvn igen. har lyst til at tjekke facebook eller andre ting på min iphone fordi jeg er vågen og føler mig ude af kontakt med omverdenen ift geografiske placering. prøver måske med offline onsdag at tage pis på mig selv ift at det kun er én dag. ift at jeg skal læse ting til opgave og har brug for færre overspringshandlinger. føler at det er anderledes end dage hvor jeg laver sociale ting. ved ikke om det lykkes. ved ikke folk på internettet tager det seriøst eller tænker: hehe lameboy. eller slet ikke tænker noget og måske er ok ligeglade og måske bare glade for at jeg ikke poster ting men faktisk i virkeligheden er lidt kede af det fordi det i bund og grund er derfor de er på internettet. for at kigge på ting folk poster. laver en kop kaffe og to toasts med røget mørbrad, ost, ketchup og syltede chilier. virker luksus ift toast med hamburgerryg og chilipulver. sætter mig ind i stuen men kan ikke koncentrere mig fordi min lillebror hoster. går ud i køkkenet og sætter mig ved køkkenbordet. sætter en phil collins greatest hits cd på den lille sony ghettoblaster. læser en tekst af peter brooks færdig om narrativt begær men tænker istedet på online begær. læser frank kermode ’sense of an ending’. prøver at optage en video mens jeg læser og streger under. tænker på at ligge den op på bloggen en dag. den bliver 24 minutter lang og lægger kun mærke til at jeg burde barbere mig men tænker det er ok fordi jeg er på mols og her kan ingen se mig. hvad mon der sker derinde tænker jeg. på nettet. ryger en cigaret lavet af tørre rester fra en petterøes pose. halvdelen falder ud da jeg skal tænde en tændstik. klokken er 12.04 jeg laver en ny kop kaffe til mig selv og laver bagefter en til min lillebror og spørger om jeg skal åbne et vindue. han siger at så skal jeg også slukke radiatoren, så jeg dropper det. kl 13.35 sætter neil young and the crazy horse ’rust never sleeps’ på og kigger på en dvd med ’superclásico’. tror godt jeg kan forstå hvorfor den ikke blev nomineret til en oscar. min lillebror råber at det allerede har været d 12 i 12 i 12 kl 12.12. vi snakker om at det kan det aldrig blive igen og det kan fx heller ikke blive d. 13 i 13 i 13 kl 13.13. vi spiser rugbrødsmadder med sild, karrysalat, spegepølse, remoulade, mørbrad. siger at han skal tage headphones af fordi det irriterer mig ift at være til stede irl. barberer mig på nær overskæg fordi det virker sjovt at lade det stå ift ikke at have særlig god humor efter at have læst teori tekst af paul ricoeur om ’narrative time’. føles ikke som et rigtigt overskæg.  14.00 ser de første to indslag fra tv-avisen og føler at det er forkert at jeg håber på at bombetruslen på hovedbanegården i kbh fortsætter så jeg ikke kan komme på arbejde torsdag. solen skinner udenfor med blå himmel. går en tur, vælger først at gå til højre men skifter mening og går til venstre. håber at jeg husker at tjekke postkassen på vej tilbage. mens jeg går, tænker jeg på internetafhængighed. på at jeg er afhængig af internettet. tror det deler sig i usund og sund afhængighed. usund ift at stå op om morgenen og føle et behov for at tjekke hvad der er sket på fx facebook eller twitter eller blogs før jeg rigtig kan stå op eller før jeg kan starte dagen. som om det er en slags refleks-handling før øjnene rigtig kan åbnes, tænker jeg ikke over det. usund som en afhængighed ligesom nikotin, der udløser rastløshed, hvis ikke behovet opfyldes. måske trommen på bordet eller konstant søgen efter andre måder at kontakte en potentiel omverden på. lykken ved en sms. at tage telefonen selvom det er hemmeligt nummer. følelsen af at skulle være online for at være med eller for at forstå eller for ikke at gå glip af noget. og så pludselig midt i det hele stopper jeg op og kigger på solen der går ned bag træerne ud mod isgård og solen kaster skygger ud på de snedækkede markeder og ned mod begtrup vig og jeg tænker FUCK HVOR ER DER FLOT PÅ MOLS DET SKIDER JEG PÅ og siger det også højt. nærmest råber det og vender om og går hjemad. og tænker på den sunde afhængighed, der indebærer en accept af at internettet er en platform for social mobilitet og kommunikation, den måde jeg bruger det til at networke, bruger det til at kommunikere internt med kollegaer på diverse jobs, finde ud af hvad der sker i verden, indsamler viden der kan være relevant ift den verden jeg lever i og de ting jeg skriver om eller måske fx bare relevante for potentielt akavede samtaler. tænker at der er mange mennesker som jeg mødte først på nettet og mange jeg aldrig ville have mødt hvis ikke det var for nettet og som jeg er glad for at have mødt på nettet og så i virkeligheden. føler også at internettet er vigtigt som research for at skrive og ift at skrive om internettet fordi det er der jeg også er til stede og kan også godt lide at være social i virkeligheden men bruger fx også internettet som mulighed for at skrive og nå ud til mange og føler at den kommunikation der foregår på internettet, hvis man ser bort fra en ukritisk og unuanceret debatkultur som den hersker på fx mads og monopolets side eller i forbindelse med diverse dokumentarfilm eller på diverse debatforaer, kan være mere konstruktiv end kommunikation i virkeligheden fordi folk har mulighed for (og det er nok det element der ikke kan tages i betragtning ift ovenstående eksempler) at tænke før der skrives. eller mulighed for ikke at tænke, som måske er det der ofte skaber dynamikken i en samtale på nettet og skaber gode idéer eller sætninger der kan bruges i den sammenhæng de er i eller som et fragment eller som en note eller som et værk i sig selv. muligheden for at have en samtale der afspejler internettets hastighed og derfor går stærkt og derfor bliver mere ærlig måske. i modsætning til den mundtlige irl-diskussion, hvor en dårlig retorisk dag kan udmunde i et argumentatorisk nederlag og akavethed. eller tænker at irl-diskussionen ikke skal erstatte virkeligheden, men så længe begge kan fungere og internetkommunikation ikke bliver nedprioriteret på grund af dens manglende ansigt udadtil, så må den del af afhængigheden ikke nødvendigvis forstås som en negativ og asocial funktion. og nu træder jeg ind over dørtrinnet og tænker at det er en god grund til ikke at tænke mere over det lige nu og har behov for at lyde mindre korrekt eller psykologisk eller filosofisk ift mig selv som person eller blogger eller facebookbruger og ift det her potentielle blogindlæg og bliver også nødt til med det samme at tænke på, at jeg har glemt at tømme postkassen alligevel. så det går jeg ud og gør. klokken er 15.13 og jeg fortsætter min læsning af ’narrative time’ mens jeg kigger på min nabo der skovler sne og tænker på hvordan han altid siger goddag tre gange i et meget langsomt tempo når han hilser. har det ok med ikke at være på nettet. som om den friske luft gjorde det lettere. slår stadig highligtheren op i min hage måske som et tegn på rastløshed. kl 16.15 ser to afsnit af venner og bliver til dels stimuleret ift popkultur og kendiseffekt. læser på tekst-tv at ’george w bush skal være morfar’ og ved ikke om det er at snyde mig selv ift kontakt med omverdenen men føler alligevel ikke at george w bush er relevant for min omverden så slukker for tv’et. der er et tidsrum nu hvor alt er ok. ved ikke om jeg længere har brug for internettet. og så tænker jeg alligevel at jeg skal bruge det til vigtige ting der sker irl ift job og ting der sker ift irl social life. men så tænker jeg om det er en afhængighed man kan klare sig uden. og så tænker jeg FUCK og nu er klokken 19.14 og lil kommer i bil. tænker på ting jeg gerne vil skrive på twitter ift at være offline. hun er kørt fra holme til mols. det tager en time ifølge gps’en. vi spiser rester. spinattærte, kylling/karry-suppe, bønne/æble-salat. æggekage. skal styre min trang til ikke at hælde sweet-chili sauce udover det hele. kan mærke at jeg ikke får læst mere. kl 20 vi ser jul i valhal og har et ok øjeblik med peter frödin, ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. vi ser et program om høflighed. tror måske mange gange jeg har været uhøflig ift at sidde på internettet når jeg burde kigge folk i øjnene eller bare kigge på dem så de kan mærke at jeg er der. måske især overfor lil. fortæller også at hvis jeg skulle ændre noget ift høflighed vil sige mere tak. lil siger at hun vil smaske mindre og blive en bedre taber. klokken er 21.12 og jeg har ikke været på nettet i over 31 timer. har kun søgt på ’kairos chronos’ og ’heidegger repitition’ på google. det føles fint. vi kører til holme. det er glat de første 5 km. vi hører mew og bagefter nico. ser om jeg kan finde en app for boligportalen. siger til mig selv at det hører til i urgent-kategorien. ved ikke om det stimulerer mig som sådan. spiser en summer roll i holme med laks og avocado og tre lakridsfrøer der smager af bonbon-slik bare større. vi ser sex and the city. tænker på da jeg så sex and the city for første gang med en ven i sjette klasse fordi vi troede det måske var erotisk. falder i søvn og det føles godt at falde i søvn med irl som den sidste udsigt før jeg lukker øjnene