referat af tur til århus som optakt til musikalsk begivenhed der måske kan kategoriseres som undergrund




ved ikke, er begyndt at skrive ting meget i referat-mode måske fordi jeg ikke får skrevet så meget på bloggen og føler at jeg skal kompensere for det ved at fortælle om ting der er sket i mit liv som kan virke relevant for andre som udgangspunkt og måske også afgangspunkt eller er det et ord. hvis det er vil jeg bruge det. ved ikke om det handler om relevans. var i valby torsdag kl 10.30 med anders og inden vi har fået et skilt op med århus skrevet i farve, kører der en bil ind til siden. to ældre damer, tænker at de er et par ved ikke hvorfor det har betydning. ved at de skal på familietur til varde eller et sted uden for. og så til århus dagen efter. og tilbage til sjællands. en slags danmarksturne bliver vi enige om. de skal besøge brødre i varde. den ene er magister i litteraturvidenskab og håber vi kan bonde over ting, men synes ikke rigtig det lykkes. vi snakker om muligheder efter studiet, hun er i kommunikationsbranchen, hjælper firmaer og organisationer med at samtale eller at tale sammen, det er simpelt siger hun. de metoder man bruger kan alle forstå. anders hjælper bente med at bruge kameraet på hendes iphone. vi hører 30 minutters nyheder på p1 og tænker: hvor ligger stormbroen og hvor meget er fire milliarder af dks samlede bruttonationale produkt og tænkte: synger f. ocean parlez jones og kiggede bagefter på sangtitlen. father jones. pirat jones. kunne skrive tre nye versioner af pilot jones og udgive dem under pseudonym fx jay-z. vi bliver sat af i kolding et fuldstændig åndet sted midt på motorvejen omringet af veje og frakørsler og sne og kolde fødder. føles klaustrofobisk og der kører kun lastbiler og biler på gule plader forbi os og de prøver at vende deres hoveder væk som om de skammer sig eller også griner de lidt og tænker fjolser. spiser en flæskestegssandwich som jeg smurte aftenen inden og giver anders en. en dame samler os op og siger kom nu ind for satan det er livsfarligt. hun skal til odense men kører os til en rasteplads måske i skårup hvor en bus med unge mennesker skal til aalborg så den tager vi ikke med men i stedet er der en mand der er på vej hen i skraldespanden med. skrald. og han skal til hasselager og han fortæller os om en tur han var på til island, hvor de ville blaffe hele øen rundt. langs kyststrækningen, siger han. problemet var trafikken, der var ingen, halvvejs tog de en bus. spørger ham om noget med island og økonomi og han fortæller hvordan få forretningsmænd opkøbte store firmaer i europa og gik konkurs og noget med at bankerne er afhængige af staten. han stopper op i sine sætninger og jeg skal til at sige noget fordi jeg tænker at det er akavet, men det er hans måde at snakke på. føler at han ligner en jeg kender der hedder olav eller en som min mor kender. vi tager bussen de sidste ni kilometer og har ikke penge til billet så vi sætter os ind og kan næsten ikke være på to sæder fordi jeg har taget en stor taske med med fx vasketøj fordi jeg ikke har råd til at give 100 kr for møntvask og fordi jeg også har en vinterjakke med hvor lynlåsen skal laves så kan kun gå rundt i min video-jakke og den er varm men ikke så lang så man fryser fx røven og også noget med: kan vi komme hele vejen til århus uden at bruge penge, men så tænkte jeg på at jeg havde brugt et klip på mit klippekort fra dybbelsbro st som egentlig hedder fisketorvet til valby st men omvendt havde jeg jo allerede købt det klippekort så det tæller ikke helt tænker jeg. vi sidder foran en gammel mand der snakker med en voksen mand der virker ung og har agf-hat og halstørklde på. han siger at mcdonalds smager pap. ved ikke om jeg er enig, spiste en big mac i går og den smagte fint, men føltes også uoverskueligt at skulle falde i søvn efter at have spist den. vi står af i busgaden pga frygt for kontrollører og går ned mod mejlgade og siger hej til lil og siger hej til nat og vi hjælper lil med at sætte en projekter op på kunstakademiet der skal bruges til et arrangement og så kommer drengene der skal spille musik og siger hej til dem og giver dem et knus og mig og anders tager ud og skralder vi tager til rema på trøjborg og finder hytteost og i risskov finder vi kartofler og gulderødder ved irma og jeg laver 27 små burgere og tænker at de ligner hamburgere men ikke er pap på samme måde og tænker at måske havde agf-fan ret i det med pap men tror de her burgere er bedre har lavet en burgerdressing af hytteost og salt og peber eller kan ikke huske om jeg puttede peber i men puttede lidt ketchup i og ved ikke om jeg skulle have gjort det og puttede også skyr i og ved ikke putter man ting i eller hvad gør man nåmen så smører jeg det ud på bollen på bunden og havde forresten også skraldet tomater men kun en pakke og noge var helt frosne og så kan der lige blive en tomat til hver burger og vi fandt også skalotteløg eller hvordan man nu staver til det og så kom der ldit løg i og ælidt ketchup på overbollen og så lidt syltede agurker og så måtte vi købe kød og burgerne blev ret små men de var glade og ssagde mmmmh og og nå ja havde også lavet nogle ovnbagte rodfrugter og gulerødderne især blev hurtigt slatne og kartoflerne var fine og noget speltknækbrød var der også med tomat og mozarella som im det var en meget skrabet pixxa vi drak nogle øl og sådan havde det meget hyggelgt og sådan det var en god aften og tror jeg vil skirve om arrangementet senere ser tv nu med en kvinde der siger til en kvinde "youre an alien but its ok because i love aliens" har også lige tweetet det citat og et andet citat fra den her tekst